Obsługa logistyczna, czyli najważniejsze pojęcia z nią związane

Obsługa logistyczna to temat niezwykle ważny w e-commerce. Jest to szereg czynności, które należy wykonać, aby zamówiony towar dotarł do klienta. Dla osób, które zaczynają w tej branży, niekoniecznie cały zakres tych zadań jest wyraźny. Może się przecież wydawać, że to nic prostszego. Kupujący złożył zamówienie i trzeba je wysłać. W tradycyjnej sprzedaży rzeczywiście tak to wygląda. Niemniej tysiące stron poświęconych zagadnieniom sprzedaży elektronicznej, wskazuje, że sprawa wcale nie jest tak prosta, jakby się wydawało na pierwszy rzut oka. Dlatego w tym artykule poświęcimy nieco więcej miejsca, na czym dokładnie polega ten proces.

Obsługa logistyczna, czyli przestrzeń magazynowa

Obsługa logistyczna powinna nam się przede wszystkim kojarzyć z przestrzenią magazynową. Ktoś musi mieć miejsce na towar, który oferujemy klientom naszych e-sklepów. Może to być oczywiście magazyn, należący do właściciela sklepu internetowego. Często jednak zleca się to zewnętrznemu operatorowi. Powodem są koszty i większość kalkulacji w tym zakresie pokazuje, że zewnętrzny operator obsługuje przeważnie kilka i więcej firm. W związku z tym jego oferta będzie zdecydowanie tańsza od tego, co jesteśmy w stanie w oparciu o własny towar zrobić. Do tego dochodzą rzecz jasna koszty osobowe oraz wszelki asortyment potrzebny do tego, by przygotować wysyłkę. Jak wiadomo musi być ona zgrabnie zapakowana i – jeżeli trzeba – odpowiednio wypełniona.

Obsługa logistyczna – znaczenie specjalistów

Obsługa logistyczna to nie tylko rzecz jasna magazynowanie towaru. Jak już wspomnieliśmy potrzebne są osoby, najlepiej z doświadczeniem, które będą obsługiwać to miejsce. A to znaczy, że poza przyjęciem towaru, będą zajmować się przygotowaniem odpowiednich produktów do wysyłki. I to właśnie często zasoby ludzkie sprawiają, że lepiej tę część handlu elektronicznego zlecić zewnętrznej firmie. Przede wszystkim dlatego, że będziemy mieli do czynienia z osobami, które są w tym zakresie specjalistami. Nie tylko w sprawie samego magazynu, ale również kontaktu z klientami. Prawdopodobnie ten ostatni element będzie tutaj decydujący, jeżeli zdamy sobie sprawy z całej palety obowiązków, jakie kryją się za tym.

Zwroty towarów, kontakt z klientem

Dokładnie oznacza to tyle, że szczególnie przy okazji zwrotu towarów, które zostały wysłane wadliwie, będzie trzeba zatrzymać klienta w danym e-sklepie. Do tego potrzebne są predyspozycje, które kupującego nie odstraszą, a zachęcą, by nie rezygnował z zakupów, ale poczekał na właściwą przesyłkę. Tego typu zwroty nie są czymś niezwykłym w e-commerce. Owszem, za wszelką cenę dąży się do ich minimalizacji, ale – póki co – nie da się ich wykluczyć całkowicie. A kontakt z klientem w tym zakresie jest tutaj kluczowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *